Projekt Solaris.....Solaris Project (2000-2002)

Szczecin//2001 - pół roku ekspozycji















Obraz zatrzymany pod powiekami rozpada się i cofa w niebyt. Co moglibyśmy zobaczyć, gdyby nasz aparat percepcyjny działał wolniej, gdyby zamykanie obrazu w światłoczułości trwało tydzień, miesiąc, rok? Pucybut i jego klient zarejestrowani przypadkiem przez Daquerre’a stoją na paryskim bulwarze otoczeni przez tłum niewidocznych, rozmazanych wielominutowym naświetlaniem postaci. Kiedy jedno mgnienie trwa miesiąc powierzchnia Ziemi zaczyna pulsować, ludzie znikają we mgle rozedrganych bytów, dzień zlewa się z nocą, a niebo przecinają migoczące łuki wędrującego Słońca. Być może tak właśnie widzą kamienie...


Słońce wschodzi i zachodzi codziennie w innym punkcie horyzontu. Nieruchome ciemnie optyczne zapisują ten proces w postaci niepowtarzalnego hieroglifu. W zależności od konstrukcji i umiejscowienia aparatu można rejestrować nakładające się na siebie cykle – zmiany pogody, siłę wiatrów i wędrówkę Ziemi po orbicie okołosłonecznej. Słońce jest otworem, przez który wpada najjaśniejsze światło – rzeczy trudne do wyobrażenia można próbować fotografować.



Świdwin//2007 - pół roku ekspozycji

Projekt został zainicjowany w listopadzie 2000 roku wraz ze Sławkiem Decykiem z Poznania oraz Diego Lopezem Calvinem z Madrytu. Realizacja projektu "Solaris" polegała na ciągłej, półrocznej rejestracji nieba w różnych częściach świata. Aparaty wykorzystane do tego celu były zwykłymi ciemniami optycznymi, wewnątrz których umieszczano materiały światłoczułe. Projekt miał charakter otwarty - zapraszaliśmy do udziału wszystkich chętnych, uczyliśmy ich techniki lub wysyłaliśmy gotowe aparaty. Wspólną realizację zakończyliśmy w 2002 roku. Teraz kto chce bawi się sam...


In november 2000 a project “Solaris” was initiated with Sławek Decyk from Poznań and Diego Lopez Calvin from Madrid. The making of the project consists in a continuous, lasting a half-year record of the sky in different parts of the world. The cameras applied in the project were ordinary pinhole cameras, which had been put inside light-sensitive materials. The project was open, we invited all the interested in participate; as a result of it the photographs were taken by dozens people in various parts of the world.

more informations:
Slawek Decyk's website
Diego Lopez Calvin's website
The film of Adam Ptaszyński (without english subtitles)
Tarja Trygg's website (she was a participant of our workshop in 2002)
Solargraphy – The art of catching the sun’s path through a pinhole camera



Powalice//2008 - pół roku ekspozycji




















Projekt ten doczekał się sporej literatury: został opisany w książkach Zbigniewa Tomaszczuka ("Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii", Września 2003 i "Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej", Wrocław 2004) oraz kwartalniku "Fotografia" (KF 8/2002, KF 9/2002) i periodyku "Obscura".

Tutaj można zobaczyć film Adama Ptaszyńskiego - pokazuje pionierskie chwile projektu oraz eksponuje moje rozdęte ego...

Od 2002 roku idea projektu jest kontynuowana przez Tarję Trygg (www.solargraphy.com), która była uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów "Profile" w 2002 roku organizowanych przez ASP w Poznaniu - tematem tych warsztatów był właśnie Projekt Solaris...